Hintaoppaan Black Friday -raportti 2020
Teksti:
Carl Lindholm
Julkaistu:
18. marraskuuta 2020
- 44 prosenttia suomalaisista aikoo tehdä ostoksia tulevana Black Fridayna
- Ostoksiin aiotaan käyttää keskimäärin 635 euroa
- Suomalaiset tuntevat olonsa verrattain turvalliseksi, mitä tulee ostosten tekoon kivijalkakaupoissa Korona-aikana. Verkkokaupan merkitys kuitenkin kasvaa vuosi vuodelta.
- Suomalaiset odottavat jopa 35 prosentin keskimääräisiä Black Friday -alennuksia, todellisuudessa hinnat laskivat viime vuonna keskimäärin 4,5 prosentilla. Osalla tuotteista hinnat jopa nousevat.
- Black Friday on kokonaisuudessaan vuoden edullisin päivä
Black Friday sai alkunsa Yhdysvalloissa, mutta kiinnostus suurta alepäivää kohtaan on noussut vauhdilla myös muissa maailmankolkissa – mukaan lukien Suomessa. Mitä suomalaiset sitten tuumaavat Black Fridaysta? Eroaako heidän ostokäyttäytymisensä esimerkiksi ruotsalaisista tai briteistä? Ja kuinka hyviä alennuksia Black Fridayna voi oikeasti löytää? Muun muassa näistä aiheista kerrotaan tässä Black Friday -raportissa.
Saadaksemme vastaukset näihin kysymyksiin teetimme tutkimukset seitsemässä toimintamaassamme ja vertailimme, millaisia eroja markkinoilla on. Lisätietoja tutkimuksista ja vertailusta on jäljempänä.
Näin moni aikoo tehdä ostoksia, ja näin paljon rahaa niihin käytetään
Hintaoppaan Bilendiltä tilaaman tutkimuksen lähes puolet (44 %) suomalaisista aikoo melko tai erittäin todennäköisesti tehdä tänä vuonna Black Friday -ostoksia. Luku on hieman suurempi kuin esimerkiksi Ruotsissa (35 %), Iso-Britanniassa (36 %) ja Ranskassa (36 %).
– Black Fridayn suosio on kasvanut uskomattoman paljon vuosi vuodelta. Sanoisin, että vaikka Black Friday -huuma on muissa Pohjoismaissa jo tasoittumaan päin, olemme Suomessa pari vuotta jäljessä. Ruotsin datan ja tuoreen tutkimuksen perusteella ennustamme tänä vuonna noin 10–20 prosentin kasvua Black Fridayn kokonaismyyntiin Suomessa. Kasvua odotetaan erityisesti verkossa, Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett sanoo.
Ne suomalaiset, jotka suunnittelevat tekevänsä Black Friday -ostoksia, aikovat käyttää hankintoihin keskimäärin 635 euroa. Kulutussumma on yleisesti ottaen nousussa viime vuoden ostosuunnitelmiin nähden, vaikka keskiarvosummaa ei viime vuonna selvitetty. Viime vuonna yleisin vastaus (26% vastaajista) suunniteltuun käyttösummaan oli vain 50–100 euroa, toiseksi yleisin vastaus vähemmän kuin 50 euroa (20%) ja kolmanneksi yleisin 101–200 euroa (16%).
Suurin osa (85%) suomalaisista vastaajista vertailee hintoja joko aina tai usein ennen ostopäätöksen tekemistä. Noin neljännes (26%) vastaajista harkitsee jättävänsä Black Friday -ostosten teon välistä kestävyys- tai ympäristösyiden takia.
Näin COVID-19 vaikuttaa tämän vuoden Black Friday -ostoksiin
Verkkokauppaostosten suosio kivijalkakauppoihin verrattuna jatkaa kasvuaan. Verkkokaupoissa aikoo asioida 57 prosenttia ostoksia suunnittelevista kuluttajatukimuksen vastaajista. Nousua viime vuoteen on 12 prosenttiyksikköä, sillä viime vuonna verkkokaupoissa aikoi asioida 45 prosenttia vastaajista. Kivijalkakauppoihin on tänä vuonna suuntaamassa 21 prosenttia, ja molempia aikoo hyödyntää 22 prosenttia.
Kasvua selittää osaltaan myös Covid19-pandemian vaikutus, sillä 47 prosenttia vastaajista aikoo suosia koronatilanteen vuoksi suurina ostospäivinä verkkokauppoja kivijalkakauppojen ja ostoskeskusten sijaan.
Black Friday -ostosten tekemiseen verkossa on kaksi tärkeää syytä. Yksi on verkko-ostosten kätevyys ja toinen se, että kuluttajat pitävät verkko-ostamista turvallisempana vaihtoehtona nykyisessä COVID-19-tilanteessa. 28 % suomalaisista tuntee, että kivijalkakaupassa käyminen tämän vuoden Black Fridayn aikaan on melko tai erittäin turvatonta.
Valtaosa, eli 67% suomalaisista, tuntee kuitenkin olonsa erittäin tai melko turvalliseksi myös kivijalkakaupassa. Tutkimuksemme mukaan suomalaiset tuntevat siis olonsa kivijalkakaupoissa turvallisemmaksi kuin vaikkapa tanskalaiset ja ruotsalaiset. Kun katsotaan maakohtaista vertailua kokonaisuudessaan, suomalaiset tuntevat olonsa verrattain hyvin turvalliseksi kivijalkakaupoissa. Vain Uudessa-Seelannissa luku on korkeampi.
Suomalaiset odottavat suuria alennuksia
Suomalaisten mielestä tämän vuoden Black Fridayna on kohtuullista odottaa 35 prosentin alennuksia. Ison-Britannian ja Uuden-Seelannin asukkaiden odotukset ovat verrattain hiukan realistisemmat: brittien mielestä on kohtuullista odottaa 31 prosentin ja uusiseelantilaisten mielestä 32 prosentin alennuksia.
Suomalaisten korkeat alennusodotukset tuntuvat vielä korkeammilta, kun otetaan huomioon, millaisia Black Friday -alennukset ovat yleensä olleet. Hintaopas nimittäin tutki 400 000:n suomalaisissa kaupoissa viime Black Fridayn aikaan myydyn tuotteen hintamuutoksia, ja alennus oli keskimäärin 4,5 prosenttia.* Ruotsissa vastaava luku oli viime vuonna 6 prosenttia. Suomessa 32 prosentilla tuotteista hinta laski Black Fridayna 2019, mutta 15 prosentilla tuotteista hinta jopa nousi alennuspäivänä.**
– Suomalaiset odottavat huomattavasti suurempia alennuksia kuin kaupat pystyvät tarjoamaan. Tämä voi johtua siitä, että kaupoilla on tapana mainostaa suuria alennuksia, jotka ovat harvoin kovin totuudenmukaisia. Monissa kaupoissa alennuksia verrataan niin sanottuihin normaalihintoihin, jotka on usein määritetty korkeiksi, jotta alennukset vaikuttaisivat suuremmilta, Liisa Matinvesi-Bassett huomauttaa.
Jotkut kaupat jopa ensin nostavat hintoja suurten ostospäivien alla ja sitten laskevat niitä saadakseen alennusprosentit näyttämään suurilta. Hintaopas tarkasteli viime vuoden hintadataa, ja Suomessa 8,5 prosentilla tuotteista hinnat ensin nousivat 1. lokakuuta ja 24. marraskuuta välisenä aikana ja sitten niitä alennettiin Black Fridayksi 29. marraskuuta.
Alennusmyyntejä ja alennettuja hintoja koskevat säännöt
Suomen kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan kauppojen täytyy noudattaa tuotteiden alennusmyynnissä seuraavia käytäntöjä:
- Alennusmyynti saa kestää vain rajallisen ajan.
- Alennusmyynnin lähtökohtana pitää olla yrityksen itsensä ennen hinnanalennusta normaalisti perimä hinta.
- Alennuksen aitous on jälkikäteen perusteltavissa
- Hintaa ei saa nostaa ennen alennusmyynnin alkua eikä kuluttajia houkutella nostetusta hinnasta annettavalla alennuksella.
- Tarjoustuotteiden on oltava kuluttajien saatavissa koko tarjouksen kestoajan. Kuluttajien on saatava markkinoinnista selkeät tiedot siitä, minä aikana, miten toimien ja millä muilla edellytyksillä hän voi saada tarjoustuotteen tai muun edun.
Black Friday on silti vuoden edullisin päivä
Vaikka hinnat eivät kokonaisuudessaan laske Black Fridayna erityisen paljon, on se silti hyvä alennuspäivä. Keskimääräinen alennus niistä tuotteista, joiden hinta laskee vähintään 10 prosenttia, on 20 prosenttia. Hintaoppaan tilastojen mukaan Black Friday on myös kokonaisuudessaan vuoden edullisin ostopäivä. Hinnat ovat silloin huomattavasti alempia kuin esimerkiksi joulualennusmyynneissä.
– Se, että hinnat ovat alhaisemmat Black Fridayna kuin muina alennuspäivinä, johtuu tarjonnasta ja kysynnästä. Kaupat laskevat hintoja nähdessään mahdollisuuden myydä suuria tuotemääriä, ja Black Fridayna suomalaisten ostokiinnostus on korkeimmillaan, Liisa Matinvesi-Bassett sanoo.
Ostokiinnostus Black Fridayn aikaan
Suomalaisten ostokiinnostus on suurimmillaan Black Fridayn aikaan. Tämä data perustuu siihen, kuinka usein he siirtyvät Hintaoppaasta kauppaan. Kiinnostus ostosten tekoon on huomattavasti korkeampi kuin esimerkiksi Cyber Mondayna, joulun aikaan tai joulun välipäivinä. Tämä voi johtua siitä, että monet suomalaiset hankkivat myös joululahjansa Black Fridayna. Suomalaisista lähes joka kolmannes (28%) aikoo ostaa joululahjoja jo Black Fridayn aikaan.
Nykyään Black Friday osuu aiempaa lähemmäksi joulua: viime vuonna päivää vietettiin 29.11. ja tänä vuonna 27.11. Vuonna vuonna 2016 Black Friday oli 25.11., edellisenä vuonna 24.11. ja sitä edellisenä 23.11
Mitä suomalaiset haluavat ostaa
Seuraavasta tilastoihimme perustuvasta listasta näkee, mistä tuotteista ja kategorioista suomalaiset olivat kiinnostuneimpia vuoden 2019 Black Fridayna. Tänä vuonna suomalaiset suunnittelevat ostavansa erityisesti elektroniikkaa (41%), muotia ja vaatteita (35%) ja kauneus- ja terveystuotteita (22%).
Jos sinulla on kysyttävää tilastoista tai haluat lisätietoa, voit lähettää sähköpostia osoitteeseen [email protected].
Tietoa tutkimuksesta
Jotta pystyimme vertailemaan suomalaisten ja muiden maiden kansalaisten suhtautumista Black Fridayhin, teetimme tutkimuksen seitsemässä toimintamaassamme. Tutkimuksiin osallistui yhteensä 10 166 vastaajaa, jotka jakautuivat seuraavasti.
- Ruotsi: Kantar Sifo, 3 158 vastaajaa, jotka olivat iältään 18–79-vuotiaita. Tutkimus suoritettiin 12.–20.10.2020.
- Norja: Opinion, 500 vastaajaa, jotka olivat iältään 18–75-vuotiaita. Tutkimus suoritettiin 19.–25.10.2020.
- Tanska: Yougov, 1 000 yli 18-vuotiasta vastaajaa. Tutkimus suoritettiin 9.–12.10.2020.
- Iso-Britannia: Censuswide, 2 007 yli 16-vuotiasta vastaajaa. Tutkimus suoritettiin 9.–12.10.2020.
- Suomi: Bilendi, 1 000 ja 1 000 vastaajaa, jotka olivat iältään 18–75-vuotiaita. Tutkimukset suoritettiin Omnibus Panelissa 14.–18.10.2020 ja M3 Panelissa 6.11.–9.11.2020.
- Uusi-Seelanti: 500 yli 18-vuotiasta vastaajaa. Tutkimus suoritettiin 14.–20.10.2020.
- Ranska: Yougov, 1001 yli 18-vuotiasta vastaajaa. Tutkimus suoritettiin 30.9.–2.10.2020.
* Vertailu perustuu 400 000 tuotteen prosentuaaliseen hinnanmuutokseen. Vertasimme 29.11.2019 ja 1.11.2019 voimassa olleita hintoja. Painotimme suosittuja tuotteita vertailussa korkeammalle kuin vähemmän suosittuja (suosio määräytyi sen perusteella, kuinka usein Hintaoppaasta siirryttiin kauppaan kunkin tuotteen kohdalla).
** Vertailu perustuu 400 000 tuotteen hinnanmuutokseen. Vertasimme 29.11.2019 ja 15.11.2019 voimassa olleita hintoja.
Tämä artikkeli on kirjoitettu Hintaoppaan toimituksessa. Kukaan muu ei ole vaikuttanut sen sisältöön. Artikkelissa ei ole maksettuja linkkejä, eikä siihen liity muuta mainosyhteistyötä. Carl Lindholm saa kiinni osoitteesta [email protected].