Hintaopas on riippumaton informaatio- ja vertailupalvelu. Hintaopas perustettiin vuonna 2002 ja vuodesta 2006 lähtien on Schibsted Tillväxtmedier AB Hintaoppaan enemmistöosakas.

Hintaopas ei ainoastaan auta sinua löytämään halvimpia hintoja, vaan myös valitsemaan oikean tuotteen oikeasta kaupasta. Hintaoppaassa on yli 5 130 kauppa- ja tuotearvostelua sekä 1 100 000 hintaa 205 000 tuotteessa, yhteensä 730 kaupasta.

Hintaoppaan historia

Olet ehkä huomannut, että Hintaopas ei tee asioita, kuten kaikki muut? Miksi voit esimerkiksi listata polkupyöräkypäriä tuuletusaukkojen lukumäärän mukaan, tai valita yli viidestäkymmenestä ominaisuudesta löytääksesi oikean ulkogrillin? Meille se on itsestään selvää, mutta aloitetaanpa alusta.

Meillä ei ole mitään tyylikkäästi ohjattua historiaa, jolla ylpeillä. Hintaopas ei ole myöskään luotu jäykistä kaavioista ja loputtomista PowerPoint-esityksistä. Ei, kaikki sai alkunsa vuosituhannen vaihteessa vastaleivotun isän, Jonas Bonden toimesta. Uteliaisuuden ja itsepäisyyden avulla Jonas teki hintavertailusivun kellarissaan. Ensimmäiset vuodet olivat kankeita ja vierailijoita oli vähän. Jotain tärkeää puuttui, mutta sitten kaikki muuttui kuin taikaiskusta.

Kun suosittu foorumi ”Min hembio” integroitiin Hintaoppaaseen, saatiin se, mikä puuttui: ihmiset. Hintaopas siirtyi uuteen vaiheeseen, jota ohjasi kaksi voimanlähdettä: data kaupoilta ja valmistajilta, sekä vierailijoiden suuri kiinnostus. Samaan aikaan tuli Franz Hänel mukaan kuvaan ja hänestä tuli Jonaksen tärkein kaikupohja. Franz on monien Hintaoppaan älykkäiden toimintojen takana. Uskolliset käyttäjät, älykkäät ominaisuudet ja vilkas foorumi synnyttivät valtavia määriä mielipiteitä, kommentteja ja arvosteluja. Hintaoppaasta tuli kuin ”koti” kuluttajille, jotka halusivat keskustella ja auttaa muita.

Tämä uusi voima muutti Hintaoppaan luonnetta. Kun asiantuntijat ja maallikot jakoivat kokemuksia, ei halvin hinta aina ollut paras ostos, vaan kysymyksessä oli löytää oikea tuote oikeaan hintaan. Jonas Bonden pyrkimyksellä tarjota täydellinen vertailupalvelu, koskien kaikkia Ruotsin verkkokauppoja, tuli Hintaoppaasta ilmiö - tietolähde ja suoja virheostoksia vastaan. Palvelu, joka ensimmäisestä päivästä lähtien rakennettiin ihmesten toimesta, heidän omiin tarpeisiinsa ja toiveisiinsa perustuen.

Menestystä ei tarvinnut odottaa kauaa. Hintaopas nousi ylös kellarista kattohuoneistoon ja kymmenvuotisjuhlassa meitä oli 80 työntekijää, ja sivusto oli eniten vierailtu vertailusivusto Ruotsissa.

Yritys on kasvanut erityisellä tavalla. Olemme palkanneet työntekijöitä, joilla on aito kiinnostus, ja monet käyttäjät ovat tänä päivänä innokkaita työntekijöitämme. Tuloksena on toimisto, joka on täpötäynnä nörttejä. Meidän määritelmämme mukaan nörtti on henkilö, jolla intohimoinen yhteys yhteen tai useampaan, kapeaan alueeseen. Nörtti löytää asioiden suuren merkityksen, jonka useimmat ihmiset missaavat. Nörtti voi kertoa, miksi on tärkeää tietää pyöräilykypärän reikien määrä, ja juuri sen vuoksi meillä on järjettömän monia ominaisuuksia jokaisessa tuotekategoriassa (meidän mielestämme me olemme maailman nörttisimpiä, mitä tulee ydinkategorioihimme). Sen lisäksi, että rakastamme sveitsiläisiä juustoja muistuttavia pyöräilykypäriä, meillä on seuraavat arvopohjat:

  • Uskottavuus - täydellinen ja objektiivinen palvelu, jossa vilppiä ehkäistään aktiivisesti.
  • Osaaminen - aito kiinnostus ja vankka tuntemus palveluistamme.
  • Hyväksyttävyys - käyttäjämme ovat myös mukana luomassa Hintaopasta. 

On mahdollista muuttaa jotakin vain tarkastelemalla sitä, ja me olemme hyvin puhdistettu ja läpinäkyvä ikkuna sähköiseen kaupankäyntiin. Myös kaupat ja liikeketjut käyttävät Hintaopasta; työkaluna hintojen asettamiseen ja vertaillakseen itseään kilpailijoihin.

Menestyneillä yrityksillä on usein tapana muokata tarinaa menneisyydestään, jotta saadaan vaikutelma, että kaikki on ollut huolellisesti suunniteltua. Meidän kohdallamme se ei pidä paikkaansa. Monet ovat kommentoineet sitä, että me kuljemme ilman kenkiä toimistossa. Se ei johdu arvopohjastamme, vaan siitä, että siivoojan mielestä toimme paljon lunta sisään eräänä talvena. Siitä lähtien olemme olleet kengättöminä toimistossa. Näin jälkeenpäin voimme todeta, että vaikuttaa siltä, että sarja satunnaisia tapahtumia on luonut pohjan sille, mitä Hintaopas on tänään.

Sattumaa eivät puolestaan ole meidän asiakaslähtöisyytemme ja järkkymätön periaatteemme, että kaikki kaupat listataan järjestyksessä tuotteen hinnan mukaan. Se, että Hintaoppaasta tuli se, mitä se on tänään, on teidän ansiotanne. Käyttäjien, jotka annatte Hintaoppaalle sielunne ja sydämenne. Hintaoppaan arvo on se arvo, mikä tulee teiltä. 

Kiitos meiltä kaikilta Hintaoppaassa

Haluatko olla mukana tekemässä Hintaopasta paremmaksi?

Hintaopas on riippuvainen sinun ja muiden avusta. Yhdessä rakennamme Suomen suurimmat tietokannat tuotteista ja kaupoista, jotka listataan Hintaoppaassa. Ne arvostelut, jotka on lähetetty tähän mennessä, ovat suureksi avuksi sinulle ja muille, jotka ovat aikeissa ostaa tuotteita ja palveluja. Meidän kohtaamispaikassamme/yhteisössämme, MinHembio.com:ssa on yli 200 000 käyttäjää, jotka keskustelevat tuotteista ja kaupoista, vastaavat toistensa kysymyksiin ja paljon muuta.

Onko sinulla kokemuksia jostain tuotteesta tai kaupasta? Jaa ja lisää arvostelu!