Kaupan rekisteröinti

Hintaopas on Suomen suurimpia hinta- ja tuotevertailusivustoja. Autamme kuluttajia löytämään oikean tuotteen oikeaan hintaan ja oikeasta kaupasta. Näytämme kaikkien tiedossamme olevien verkkokauppojen hinnat.

Rekisteröi kauppasi ilmaiseksi

Voit rekisteröidä oman kauppasi ilmaiseksi. Se vie vain hetken.

Kun kauppasi on rekisteröity, voit

  • Kirjautua kauppasi sivulle Hintaopas Analytics -työkalussamme
  • Vastata asiakkaiden arvosteluihin
  • Muokata kauppasi tietoja
  • Liätä kauppasi hyväksymät maksutavat

Jos haluat rekisteröidä kauppasi, täytä rekisteröintilomakkeemme. Emme peri aloitusmaksua tai toistuvia maksuja.

Kun olet rekisteröinyt kauppasi, tarkistamme ja hyväksymme sen. Tämän jälkeen lähetämme sinulle linkin, jonka kautta voit kirjautua Hintaopas Analyticsiin. Aloitamme myös tuotteidesi ja hintojesi indeksoinnin, mikäli niitä ei vielä ole palvelussamme. (Suosittelemme hintatiedoston käyttöä – lisätietoja on jäljempänä.)

Paranna kauppasi näkyvyyttä – tee siitä premium-kauppa

Rekisteröidyt kaupat voivat ryhtyä premium-kaupoiksi. Premium-kauppojen näkyvyys hintaluetteloissamme on parempi, ja ne saavat enemmän liikennettä. Lisäksi niillä on käytettävissään useita älykkäitä toimintoja, joiden avulla ne voivat analysoida klikkauksia ja kilpailua.

Premium-kaupat voivat myös

  • Saada logonsa näkyviin hintaluetteloihimme
  • Lisätä hintaluetteloihimme kolme kilpailuvalttia
  • Ohjata asiakkaat hintaluettelosta suoraan omalle sivustolleen
  • Analysoida klikkauksia Hintaopas Analytics -työkalun avulla
  • Tarkastella markkina-analyysiämme tuoteluokkatasolla Hintaopas Analytics -työkalussamme
  • Analysoida omaa valikoimaansa suhteessa muihin Hintaopas Analytics -työkalussamme
  • Integroida kauppamme ja tuotearvostelumme omaan kauppaansa
  • Näyttää Hintaoppaan halvin -kuvakkeen kaupassaan silloin, kun kaupan hinta on edullisin

Premium-kaupat maksavat vain kiinteän maksun jokaisesta klikkauksesta, joka vie Hintaoppaan sivustolta kauppaan. Irtisanomisaikamme on vain yksi päivä. Jos haluat kauppasi mukaan palveluumme tai kaipaat lisätietoja, ota yhteyttä myyntiosastoomme.

Nopeammat päivitykset hintatiedoston avulla

Hintatiedosto helpottaa kauppasi tuotteiden ja hintojen indeksointia. Se sijaitsee palvelimellasi ja sisältää tietoja esimerkiksi tuotteista, hinnoista ja varastotilanteesta. Jotta Hintaoppaan tiedot pysyvät ajan tasalla, luemme hintatiedoston useita kertoja päivässä. Jos käytössäsi on verkkokauppajärjestelmä, pystyt todennäköisesti luomaan hintatiedoston automaattisesti.

Hintatiedosto rekisteröidään kaupan rekisteröinnin yhteydessä. Voit kuitenkin rekisteröidä sen myös myöhemmin, kun lähetät sähköpostia tukipalveluumme. Jos lähetät meille sähköpostia, älä lähetä meille koko tiedostoa vaan pelkästään linkki siihen. Jos nimeät hintatiedostosi uudelleen, siirrät sen toiseen paikkaan tai teet siihen muita muutoksia, jotka saattavat vaikuttaa sen lukemiseen, ilmoitathan asiasta meille.

Jos sinulla ei ole hintatiedostoa, joudumme skannaamaan kauppasi. Tässä on haittapuolensa niin meidän ja käyttäjiemme kannalta kuin sinunkin kannaltasi. Kauppaasi tekemäsi muutokset eivät päivity Hintaoppaan sivustolle yhtä nopeasti. Lisäksi kauppasi skannaaminen saattaa kuormittaa palvelimiasi.

Hintatiedostoa koskevat vaatimukset:

  • Hintatiedostolla tulee olla staattinen, muuttumaton URL-osoite.
  • Tiedoston ei tarvitse olla staattinen, vaan se voi koostua komentosarjasta, joka hakee tiedot dynaamisesti kaupan tietokannasta. Jos tiedosto on staattinen, muistathan päivittää sen säännöllisesti, jotta Hintaoppaassa näytettävät tiedot pysyvät ajan tasalla.
  • Hintatiedosto voi olla tavallinen tekstitiedosto. Käytämme mieluummin tekstitiedostoja kuin monimutkaisia XML-standardeja, mutta tarjoamme täyden tuen myös Google Shopping -palvelun XML-tiedostoille. Excel-tiedostoja (.xlxs, .xls) tms. emme kuitenkaan tue.
  • Sen kentät tulee erottaa sarkaimilla, puolipisteillä tai muilla sopivilla merkeillä, joita ei käytetä tuotenimissä tai muissa kentissä. Kerro tiedoston ensimmäisellä rivillä, mitä tietoja kukin kenttä sisältää.
  • Eri tuoteversiot, kuten koko- ja värivaihtoehdot, tulee listata uutena tuotteena, jolla on oma nimensä ja tuotenumeronsa. Ryhmittelemme ne järjestelmässämme, jos se on järkevää.
  • Hintatiedoston tulee sisältää kauppasi koko valikoima.

Hintatiedoston tulee sisältää nämä kentät

Tuotetunnus tai kaupan tuotenumero (pakollinen):
Kullakin tuotteella täytyy olla ainutkertainen tuotetunnus tai -numero. Tunnusta tai numeroa ei saa muuttaa eikä käyttää myöhemmin toisen tuotteen kanssa. Sen enimmäispituus on 36 merkkiä.

Tuoteluokka (pakollinen):
Koko tuoteluokka täytyy esittää puurakenteessa mahdollisimman monitasoisena. Tuoteluokkien tulee perustua tuotetyyppiin – ei tuote- tai tavaramerkkiin tai muuhun ominaisuuteen, jota käytetään vaihtelevien tuotteiden kanssa (kuten myyntiluokkaan). Kullekin tuotteelle voidaan määrittää vain yksi tuoteluokka. Jos tuote kuuluu useaan tuoteluokkaan, sille on määritettävä ensisijainen tuoteluokka.

Tuotemerkki/valmistaja (pakollinen):
Jos mahdollista, tuotteen tuotemerkki tulee ilmoittaa erillisessä kentässä. Jos tämä ei ole mahdollista, se tulee ilmoittaa ensimmäisenä tuotteen nimikentässä. Tuotteita, joilla ei ole tuotemerkkiä tai joiden tuotemerkki on määritetty väärin, ei indeksoida.

Tuotenimi (pakollinen):
Mallin nimen ja/tai mallinumeron sisältävä tuotenimi on pakollinen tieto, joka mahdollistaa tuotteen tunnistamisen. Jos erillistä kenttää tuotemerkille/valmistajalle ei ole, tuotenimi on ilmoitettava ensin. (Erillinen kenttä tuotemerkille/valmistajalle on suositeltava.) Jos tuotteesta on eri versioita, nykyisen version ainutkertaiset ominaisuudet (kuten väri, materiaali ja julkaisuvuosi) tulee kertoa tuotenimessä. Jos tuotetta myydään erilaisissa pakkausko’oissa (esimerkiksi hajuvesien, sampoiden ja elintarvikkeiden tapauksessa), määrä tai paino tulee mainita tuotenimessä. Jos kyseessä on monipakkaus tai useista tuotteista koostuva paketti, myös tämä tulee mainita tuotenimessä.

URL-osoite (pakollinen):
Kaupan tuotesivun URL-osoite. Jos tuotesivulla ei ole omaa URL-osoitetta, voit käyttää tuoteluokkasivun URL-osoitetta. Jos kauppa käyttää UTM-tunnisteita, seurantakoodi tulee lisätä hintatiedostoon erilliseen kenttään. Jos kauppa käyttää URL-osoitteessa parametreja eri tuoteversioiden (kuten eriväristen tai -kokoisten tuotteiden) erottamiseen, hintatiedoston URL-kentässä tulee olla koko URL-osoite parametreineen.

Hinta (pakollinen):
Tuotteen hinta ilman toimituskuluja. Hinta voidaan ilmoittaa arvonlisäveron kera tai ilman sitä. Jos hinta ei sisällä ALV:a, asiasta täytyy mainita kentän otsikossa. Hinnat on ilmoitettava sen maan virallisessa valuutassa, johon kauppa listataan. Hinta tulee määrittää tuotenimessä mainitulle myyntiyksikölle (esimerkiksi pareittain myytävien kaiuttimien hinta tulee ilmoittaa yhtä paria kohden).

Tuotteen kunto/muoto (pakollinen):
Kertoo sen, missä kunnossa tai muodossa tuote myydään. Jos kaupan kaikki tuotteet myydään uusina ja ne ovat fyysisiä tuotteita, kenttä voidaan jättää kokonaan pois.

  • ”Uusi” tarkoittaa, että tuote myydään uudenveroisena ehjässä pakkauksessa.
  • ”Esittelykappale” tarkoittaa, että tuotetta on käytetty esittelykappaleena.
  • ”Käytetty” tarkoittaa, että tuotepakkaus on avattu ja tuotetta on käytetty tai se on kunnostettu.
  • ”Ladattava” tarkoittaa, että tuote (kuten tietokonepeli) ladataan digitaalisessa muodossa eikä sitä toimiteta fyysisellä välineellä.

Valmistajan tuotenumero (ehdottomasti suositeltava):
Valmistajan tuotteelle määrittämä ainutkertainen tuotenumero, jonka avulla voimme indeksoida kauppasi tuotteet huomattavasti nopeammin ja tarkemmin.

EAN-13 / GTIN-13 (ehdottomasti suositeltava):
Tuotteen ainutkertainen, 13 merkistä koostuva viivakoodinumero, jonka avulla voimme indeksoida kauppasi tuotteet huomattavasti nopeammin ja tarkemmin.

Kuvalinkit (ehdottomasti suositeltava):
Yksi tai useampi linkki tuotekuviin. Jos kuvia on useita, pääkuvan linkki näytetään ensin. Kuvissa ei saa olla vesileimoja eikä muita kaupan tai valmistajan merkintöjä. Kuvien tarkkuus saa mielellään olla suuri ja niiden tausta valkoinen. Kuvien tulee vastata tuotenimessä ja muissa kentissä ilmoitettua tuoteversiota esimerkiksi värin ja pakkauskoon osalta.

Toimituskulut (ehdottomasti suositeltava):
Tuotteen toimitusmaksu. Myös tuotteen kokonaishinta toimituskuluineen voidaan ilmoittaa. Kerro kentän otsikossa, onko kyseessä toimitusmaksu vai kokonaishinta ja sisältyykö siihen ALV.

Tuotteen kuvaus (suositeltava):
Tuotenimikentässä annettua tarkempi tuotekuvaus.

Monipakkaus tai tuotepaketti (suositeltava):
Määritettävä, jos kyseessä on kaupan oma monipakkaus tai tuotepaketti – ei, jos monipakkaus tai tuotepaketti tulee suoraan valmistajalta. Jos tälle tiedolle ei ole omaa kenttää ja kauppa myy monipakkauksia tai tuotepaketteja, asiasta tulee kertoa selkeästi tuotenimessä.

Varastotilanne (erittäin suositeltava):
Kertoo, paljonko tuotetta on kaupan varastossa. Saatavuus on ilmoitettava selkeästi, jotta se voidaan näyttää myös Hintaoppaan sivuilla. Jos varastotilanne ilmoitetaan väärin, pidätämme oikeuden kaupan varastotilanteen piilottamiseen tai näyttämiseen.

  • ”Varastossa” tarkoittaa, että tuote toimitetaan asiakkaalle kuudessa arkipäivässä.
  • ”Loppu” tarkoittaa, ettei tuotetta ole kaupan varastossa.
  • ”Tulossa [pvm.]” tarkoittaa, että tuotetta ei ole varastossa mutta sitä odotetaan saapuvan tiettynä päivänä.
  • ”Ennakkotilaus [pvm.]” tarkoittaa, että tuotetta ei ole julkaistu mutta sen julkaisupäivä on tiedossa.

Saatavuus (pakollinen):
Varastotilanteen ilmoittaminen ei ole pakollista. Jos kauppa näyttää tuotteita, jotka eivät sillä hetkellä ole tilattavissa tai joita ei voida toimittaa asiakkaalle, tuotteiden saatavuus on kuitenkin ilmoitettava. ”Ei tilattavissa” tarkoittaa, että tuotteelle on määritetty hinta kaupassa mutta sitä ei voi tällä hetkellä ostaa. ”Noudettavissa” tarkoittaa, että tuotteen voi noutaa paikan päältä mutta sitä ei voi tilata kotiin.

Väri tai kuvio (ehdottomasti suositeltava):
Tuotteen väri tai kuvio, jos tieto on tuotetyypin kannalta soveltuva. Käytä mahdollisuuksien mukaan valmistajan nimitystä (kuten ”hiilenharmaa”).

Sukupuoli tai yleisö (suositeltava):
Se sukupuoli tai kohderyhmä, jolle tuote valmistajan mukaan sopii, jos tieto on tuotetyypin kannalta soveltuva. Kyseessä voi olla esimerkiksi tyttöjen, poikien, lasten, naisten, miesten tai unisex-tuote. Jos kaupalla ei ole tiedolle omaa kenttäänsä ja tieto on tuotetyypin kannalta oleellinen, se tulee kertoa selkeästi tuotenimessä.

Koko (ehdottomasti suositeltava):
Nykyisen tuotteen koko, jos tieto on tuotetyypin kannalta soveltuva. Jos kokotyyppejä on erilaisia, tiedon yhteydessä tulee ilmoittaa mitoitustyyppi (esimerkiksi kenkien kohdalla EU45/US11/UK12).

Näin indeksointi tapahtuu

Indeksoimme kaikki tuotteet, jotka sopivat Hintaoppaan aktiivisiin tuoteluokkiin. Jotta voimme indeksoida tuotteen, tarvitsemme valmistajan nimen ja tuotemerkin. Emme yleensä indeksoi nimettömiä tuotteita.

Hintaopasta päivitetään useita kertoja päivässä, jotta se pysyy kauppojen hintojen ja varastotilanteen tasalla. Kun kauppojen valikoimiin tulee uusia tuotteita, joita ei ole vielä lisätty Hintaoppaaseen, meidän täytyy indeksoida ne manuaalisesti.

Jos kauppa tekee muutoksia lyhyen ajan kuluessa, sen on mahdollista ohittaa indeksointijono, jolloin Hintaoppaan tiedot päivittyvät nopeammin. Kaupat voivat ohjata tätä Hintaopas Analytics -palvelussa.

Jos kauppa tekee hintatiedostoon suuria muutoksia, ne asetetaan karanteeniin ja tarkistetaan manuaalisesti. Näin minimoimme virheiden mahdollisuuden. Jos tiedät jo etukäteen, että hintatiedostoon tulee jossain vaiheessa (kuten alennusmyyntien aikaan) merkittäviä muutoksia, ilmoita meille asiasta sähköpostitse, jotta vältät karanteenin.

Jos tuotteitasi tai hintojasi puuttuu Hintaoppaasta tai esittämissämme tiedoissa on virheitä, ilmoita asiasta meille palautetoiminnon kautta. Jos kyse on vain muutamasta tuotteesta tai hinnasta, voit käyttää kyseisen tuotteen tai tuoteluokan sivua. Jos kyse on useista tuotteista tai hinnoista, ota meihin yhteyttä sähköpostitse.