Kuukausittainen katsaus koronavuoteen

Kuukausittainen katsaus koronavuoteen: Näiden tuotteiden suosio erottui merkittävästi kuluneen vuoden aikana

Julkaistu:
29. maaliskuu 2021

Tämä artikkeli on kirjoitettu Hintaoppaan toimituksessa. Kukaan muu ei ole vaikuttanut sen sisältöön. Artikkelissa ei ole maksettuja linkkejä, eikä siihen liity muuta mainosyhteistyötä.

Hintaoppaan kuluttajadata kertoo suomalaisten ostotavoista ja kiinnostuksesta eri tuotteita ja tuotekategorioita kohtaan. Katso kattavasta listauksesta, mitkä tuotteet trendasivat koronavuoden aikana. Prosenttiluvut kertovat kyseisen tuotteen tai tuoteryhmän suosion kasvun edellisen vuoden vastaavaan kuukauteen verrattuna.

Hintaoppaan hakudatan perusteella voidaan listata koronavuoden ”voittajat” ja “häviäjät”.

”Kun katsotaan tuotekategorioita, koko vuoden voittajiin kuuluvat muun muassa pelikonsolit ja pelitarvikkeet, urheilu- ja vaellustarvikkeet, robotti-imurit, legot, remontointivälineet, kotiteatterijärjestelmät ja airfryerit. Koronapandemian kestolla ja eri vaiheilla on ollut selkeästi vaikutusta siihen, mitä suomalaiset ovat ostaneet missäkin kuussa. Viime vuoden huhtikuussa lautapelien suosio pomppasi lähes 800 prosenttia, syyskuussa seksilelujen haut nousivat 394 prosenttia ja joulukuussa alkoivat trendata edelleen jättisuosiossa olevat pizzauunit 312 prosentin kasvulla”,  Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett listaa. 

”Laskeneita tuotekategorioita ovat puolestaan olleet valokuvaus, fyysiset konsolipelit, dronet ja perinteiset kellot. Myös matkapuhelimien ja tablettien aiemmin voimakas kasvu tyssäsi koronavuonna”,  Matinvesi-Bassett kertoo. 

Tarkat kuukausikohtaiset kasvuluvut löytyvät alla olevasta listauksesta. 

 

2020

Maaliskuu

Maaliskuussa suomalaiset alkavat reagoida pandemiaan huolehtimalla terveydestään ja ostamalla kuumemittareita. Maaliskuun lopussa lanseerataan muun muassa Animal Crossing -peli, joka nousee huippusuosioon.

  • Parfyymit: 959%
  • Seerumit: 930%
  • Kasvojen puhdistus: 885%
  • Teltat: 788%
  • Jatkojohdot: 750%
  • Kuumemittarit: 717%
  • Toimistokalusteet: 588%
  • Aurinkolasit: 481%
  • Pakastimet: 36%
  • Web-kamerat: 107%
  • Nintendo Switch -pelit: 113%

Huhtikuu

Huhtikuussa etätyöt alkavat toden teolla, ja monen kotitoimisto vaatii päivittämistä. Osa ihmisistä hankkii myös pakastimia ruoan varastoimiseksi. Lapset ovat etäkoulussa maaliskuun puolesta välistä toukokuun puoleen väliin saakka. Se vaikuttaa merkittävästi suomalaiskoteihin, ja perheet kaipaavat viihdykettä koteihinsa.

  • Web-kamerat: 159%
  • Ethernet-kaapelit: 138%
  • Mikrofonit: 106%
  • Päältä avattavat pakastimet: 91%
  • Leipäkoneet: 84%
  • Näppäimistö ja hiiri -yhdistelmät: 44%
  • Näytöt: 62%
  • Hiiret ja osoitinlaitteet: 58%

 Lasten ja nuorten tuotteet

  • Lautapelit: 783%
  • Nintendo Switch -pelit: 239%
  • VR-laitteet: 220%
  • Legot: 52%
  • Pelikonsolit: 100%
  • Lasten urheilukengät: 271%
  • Lasten lenkkarit: 347%
  • Blu-ray-elokuvat: 148%

Toukokuu

Suomalaiset varustelevat kotiaan ja parantelevat kotitoimiston olosuhteita esimerkiksi uusilla toimistovälineillä ja kahvinkeittimillä. Tylsistyminen alkaa vallata koteja, mikä saa suomalaiset kokeilemaan uusia juttuja keittiössä.

  • Lasit: 382%
  • Maljakot: 375%
  • Pelituolit: 223 %
  • Yleiskoneet ja keittiökoneet: 206%
  • Hiusmuotoilutuotteet: 201%
  • Pizzauunit: 132%
  • Lipokkaat: 103%
  • Ruoan höyryttimet: 25%
  • Pastakoneet: 25%
  • Blenderit: 17%
  • Espressokoneet: 92%
  • Kahvinkeittimet: 35%

Kesäkuu

Ulkoilutrendi käynnistyy toden teolla. Aktiivisuus ja ajanvietto ulkona nousevat erityisen tärkeiksi aktiviteeteiksi.

  • Aurinkolasit: 124%
  • Teltat: 113%
  • Takit: 114%
  • Reput: 168%
  • Retkeily- ja vaelluskengät: 83%
  • Juoksukengät: 78%
  • Urheilukellot: 64%
  • Urheilutrikoot: 37%

Heinäkuu

Kesä on hyvää aikaa remontoinnille: suomalaiset ostavat remontointivälineitä ja rakentavat vihdoin puuttuvat terassit tai kohentavat muuten kotiolojaan.

  • Monitoimityökalut: 229%
  • Monitoimityökalusetit: 117%
  • Työkalut: 112%
  • Jiirisahat: 108%
  • Puutarhasakset: 92%
  • Moottorisahat: 88%
  • Modeemit 61% 
  • Mittaustyökalut: 31%

Elokuu

Lapset palaavat kouluun, joten suomalaiset hankkivat paljon muun muassa herätyskelloja, läppäreitä ja lasten kenkiä. Tylsistyminen ja ulkoilutrendi johtavat esimerkiksi kalastustarvikkeiden ja ompelukoneiden suosioon – osa ompelee jopa kasvomaskit itse. Flight Simulator -peli julkaistaan ja peliohjaimet kasvattavat suosiotaan.

  • Lasten saappaat ja kumisaappaat: 184%
  • Tietokonelaukut: 141%
  • Herätyskellot: 107%
  • Kannettavat tietokoneet: 28%
  • Kalastuskelat: 123%
  • Kalastusvavat: 155%
  • Kalastus-kategoria: 79% 
  • Peliohjaimet: 884%
  • Ompelukoneet: 23%

Syyskuu

Useat ovat lykänneet parturissa ja kampaajalla käyntiä pitkään ja ostavat nyt hiustuotteita, -leikkureita ja -trimmereitä kotiin. Myös erilaiset seksilelut ovat syyskuussa todella suosittuja.

  • Hiusöljyt: 811%
  • Hiusmuotoilutuotteet: 345%
  • Hiusmaskit: 268%
  • Hiustenkuivaajat: 240%
  • Hiustrimmerit ja -leikkurit: 173%
  • Pelikonsolit: 273%
  • Seksilelut: 394%

Lokakuu

Alamme kyllästyä samoihin, tuttuihin ruokiin, joita valmistamme päivästä päivään. Sen vuoksi suomalaiset innostuvat kokeilemaan uusia ruoanlaittotapoja ja laitteita keittiössä.

  • Haudutuspadat: 267%
  • Lihamyllyt: 240%
  • Munankeittimet: 233%
  • Yleiskoneet ja keittiökoneet: 224%
  • Pizzauunit: 212%
  • Leivänpaahtimet: 190%
  • Friteerauskeittimet: 414%
  • Seinävalaisimet: 414%
  • Pöytävalaisimet: 111%

Marraskuu

Vihdoin koittaa se päivä, jota pelaajat ovat odottaneet jo vuosia: PlayStation ja Xbox lanseeraavat uudet pelikonsolinsa. Kiinnostus on valtavaa, mikä johtaa tuotteiden saatavuusongelmaan, joka jatkuu yhä. PlayStation 5 nousee paljon Xbox Series X:ää suositummaksi. Marraskuussa koittaa myös Black Friday, jolloin moni suomalainen ostaa jo joululahjoja. Yksi suosituimmista lahjoista on robottipölynimuri, mikä on luonnollista viettäessämme niin paljon aikaa kotona.

  • RC-autot: 496%
  • Parfyymit: 180%
  • Legot: 126%
  • Pelikonsolit: 182%
  • Robottipölynimurit: 269 %

Joulukuu

Pizzauuneista tulee suosittuja ruoanlaittovarusteita, ja näytönohjainten todella heikko saatavuus alkaa näkyä myös Suomen markkinoilla. Näytönohjainten osalta tilanne on maaliskuussa 2021 edelleen hyvin heikko, vaikka tilanne on jatkunut jo useita kuukausia.

  • Pizzauunit: 312%
  • Näytönohjaimet: 108%

2021

Tammikuu ja helmikuu

Vuoden 2021 alussa murtomaahiihto nousee todelliseksi ilmiöksi ja on suositumpaa kuin koskaan, jopa kaupunkiympäristössä. Lunta on maassa runsaasti Etelä-Suomea myöten, ja pulkkailu on supersuosittua.

  • Hiihtovälineet (sukset, monot, sauvat, siteet): 101% 
  • Talvilelut: 902%
Kuva: Tyler Olson, Shutterstock

Maaliskuu

Nyt kotia varustellaan kotiteatterijärjestelmillä ja paremmalla äänentoistolla. Robottipölynimurit ovat jälleen suuressa suosiossa ja kodin leffaillat kasvattavat jopa popcorn-koneiden hakuja. Keittiöiden uusia suosikkeja ovat friteerauskeittimet, ennen kaikkea Airfryer-ilmafriteerauskeittimet.

  • Kotiteatteri-kaiutinjärjestelmät: 87%
  • Kannettavat kaiuttimet: 48%
  • Audiojärjestelmät: 50%
  • Surround-vahvistimet: 61%
  • DJ-kontorollerit: 28%
  • Robottipölynimurit: 445%
  • Popcorn-koneet: 233%
  • Friteerauskeittimet: 428%

* Hintaoppaan kuluttajaindeksi on työkalu, joka kertoo satojen tuhansien suomalaisten ostotavoista ja kiinnostuksesta (klikkaukset Hintaoppaasta kauppoihin) eri tuotteita ja tuotekategorioita kohtaan. Tämä tilasto kertoo suomalaisten kuukausittaisesta aktiivisuudesta aikavälillä 1. maaliskuuta 2020 ja 10. maaliskuuta 2021, aina verrattuna samaan kuukauteen vuotta aikaisemmin.

Tämä artikkeli on kirjoitettu Hintaoppaan toimituksessa. Kukaan muu ei ole vaikuttanut sen sisältöön. Artikkelissa ei ole maksettuja linkkejä, eikä siihen liity muuta mainosyhteistyötä.