Miksi aktiivisuusrannekkeen käyttö kannattaa

Aktiivisuusranneke antaa paremman kuvan siitä, miten paljon liikut

Oletko harkinnut aktiivisuusrannekkeen hankintaa? Olit sitten aktiivinen tai satunnainen treenaaja, on olemassa monta hyvää syytä mitata, kuinka paljon liikut.

Tässä artikkelissa kerromme, miksi sinun kannattaa hankkia aktiivisuusranneke. Syyt eivät ole kovinkaan ihmeellisiä – harjoittelun suunnittelun ja hyvinvoinnin tueksi vain on hyvä saada asianmukaista tietoa.

Arkitilastoja

Tiedätkö, kuinka paljon liikut päivässä? Joskus voi olla vaikea muodostaa käsitys siitä, kuinka paljon liikuntaa päivän aikana tulee – varsinkin, jos suuri osa ajasta kuluu esimerkiksi tietokoneen ääressä tai ajoneuvon ratissa. Sairaanhoitajat ja tarjoilijat taas liikkuvat työssään paljon. Liikunnan määrän kertova aktiivisuusranneke on hyvä hankinta kaikkiin elämäntilanteisiin. Sen selkeät luvut antavat osviittaa esimerkiksi liiallisesta kuormituksesta tai harjoittelun tarpeesta.

Selkeitä trendejä

Monet aktiivisuusrannekkeet keräävät ja tallentavat aktiivisuustietoja helppolukuisessa muodossa. Puhelimeen tai tietokoneelle asennettavasta sovelluksesta näet, paljonko liikut. Ajan myötä muodostuu trendikaavio, joka kertoo, miten aktiivinen olet ollut päivien, viikkojen tai kuukausien kuluessa. Tietojen avulla kaavojen havaitseminen helpottuu ja pystyt tekemään terveyteesi liittyviä johtopäätöksiä. Aktiivisuustietojen pohjalta voit seurata harjoittelusi kehittymistä ja saavutat tavoitteesi helpommin.

Selkeämpiä tavoitteita

Kun olet huomannut aktiivisuustiedoissa tietyn suuntauksen, voit ryhtyä asettamaan tavoitteita tilanteen muuttamiseksi. Aktiivisuusrannekkeen tarkkojen ja mitattavien tietojen avulla realististen aikasidonnaisten tavoitteiden saavuttaminen helpottuu. Ilman asianmukaista dataa sitä vastoin voi olla vaikea tietää, kuinka suuri vaikutus harjoittelulla on ja millaista kehitystä ajan myötä on tapahtunut. Toki tietoja voi kerätä myös manuaalisesti, mutta niiden automaattinen tallennus helpottaa asioita huomattavasti.

Tietoja unen laadusta

Tiedätkö, miten paljon liikehdit nukkuessasi? Saatko riittävästi syvää unta, jotta pystyt toimimaan päivisin parhaalla mahdollisella tavalla? Unimittaustoiminnolla varustettu aktiivisuusranneke antaa hyödyllistä tietoa unen laadusta. Voi olla, ettet saa tarpeeksi syvää unta tai että leposykkeesi on korkea, kun heräät aamulla. Unimittaus voi paljastaa, kaipaavatko elintapasi tarkempaa tarkastelua, jotta pystyisit lepäämään paremmin.

Hyviä tapoja

Hyvien ja terveellisten tapojen vakiinnuttaminen on helpompaa, kun tulokset näkee selkeästi. Kun mittaat kehitystäsi aktiivisuusrannekkeella, näet, mitkä aktiviteetit ovat hyödyllisiä. Näin voit omaksua uusia terveyttä edistäviä tapoja. Pallo voi olla alkuun vaikea saada pyörimään, mutta kun se pääsee vauhtiin, aktiivisuustason ylläpito helpottuu. Datan avulla saat paremman käsityksen siitä, mitkä tavat edistävät hyvinvointia ja jaksamista.

Parempi motivaatio

Hyvin tulosten saaminen on helpompaa, kun on vertailukohta, jonka voi yrittää ylittää. Kun pystyt seuraamaan ystäviesi kehitystä ja näet, paljonko he liikkuvat, innostut itsekin liikkumaan enemmän. Valmistajista esimerkiksi Fitbit ja Garmin ovat mahdollistaneet muiden ihmisten aktiviteettien tarkastelun juuri tästä syystä. Erilaisten liikuntatavoitteiden saavuttamisesta saa myös palkinnoksi mitaleja. Näin aktiivisuus ja liikunta on tehty hauskemmiksi.

Eikö sinulla vielä ole aktiivisuusranneketta? Täällä voit vertailla Hintaoppaan aktiivisuusrannekkeiden hintoja.