syys 12, 2017


Aina menossa mukana – aktiivisuusmittarit

Aktiivisuusmittari, tai -ranneke, roikkuu mukana ranteessasi tavallisen rannekellon tapaan ja mittaa päivittäisiä aktiviteettejasi. Mittarin avulla saat muun muassa tietää kuinka pitkälle olet kävellyt, kuinka monta kaloria olet kuluttanut ja kuinka monta askelta olet ottanut. Tässä artikkelissa annamme sinulle vinkkejä niistä ominaisuuksista ja toiminnoista, joihin sinun kannattaa tutustua tarkemmin aktiivisuusmittarin hankinnan yhteydessä.

Aktiivisuusmittarin hankinnassa kannattaa pitää mielessä neljä eri asiaa – tuleeko mittarissa olla sisäänrakennettu näyttö, minkä kokoinen mittarin tulee olla ja tuleeko siinä olla sisäänrakennettu sykemittari tai GPS-tuki. Tämän lisäksi on myös fiksua pitää silmällä erilaisia lisätoimintoja, joita monet valmistajat ovat lisänneet teknisesti edistyneempiin malleihinsa. Kerromme näistä hieman tarkemmin artikkelin loppupäässä.

Pienen näytön etuna on se, että sinun on mahdollista nähdä kaikki aktiviteetteihisi liittyvä data, kuten askelten lukumäärä, kuljettu matka, kulutetut kalorit, kiivettyjen rappusten lukumäärä ym. Tietyissä edistyneemmissä malleissa on myös mahdollisuus mm. omien toimintojen lisäämiseen, mittariin yhdistetyn matkapuhelimen puheluiden ja saapuneiden tekstiviestien tarkasteluun sekä hälytysten asettamiseen.

Näytön haittapuolena on se, että näyttö tekee aktiivisuusmittarista usein melko suuren kannettavan ranteessa. Jos et henkilökohtaisesti välitä edistyneistä toiminnoista ja haluat vain silloin tällöin tarkastella aktiivisuustietoja matkapuhelimesi kautta, kannattaa sinun tässä tapauksessa valita pienempi malli, ilman näyttöä – malli, joka muistuttaa enemmän tavallista ranneketta kuin aktiivisuusmittaria. Et pääse tällöin nauttimaan yhtä monista toiminnoista, mutta tämä vaihtoehto on usein tyylikkäämpi, yksinkertaisempi sekä monesti myös halvempi kuin vastaava, näytöllinen versio.

Monissa malleissa on lisäksi sisäänrakennettu sykemittari ja muutamissa lisäksi tuki ulkoiselle sykemittarille. Sykemittarin etuna on se, että saat sen avulla selville kuinka rasittuneessa tilassa kehosi on, sekä treenauksen että levon aikana. Sisäänrakennetun sykemittarin haittapuolena taas on se, että se näyttää todella harvoin täysin oikeaa lukemaa. Sykevyöt ovat huomattavasti parempia ja nopeampia näyttämään tarkempia mittaustuloksia.

Sisäänrakennetun GPS:n ansiosta aktiivisuusmittarin muut treenaamiseen liittyvät toiminnot muuttavat entistä paremmiksi, sillä GPS:n avulla pystyt seuraamaan liikkumistasi kartalla. Näin saat entistä tarkempaa tietoa askelten lukumäärästä sekä juoksemastasi matkasta, arvioiden tai arvausten sijaan, koska näet juoksemasi reitin erittäin tarkasti kartalta jälkikäteen. GPS:n käyttö tarkoittaa luonnollisesti heikompaa akunkestoa, mutta ajatuksena ei yleensä ole, että GPS olisi päällä koko päivän ajan, vaan ainoastaan silloin, kun sille todella on tarvetta. GPS-ominaisuus on todellakin hintansa väärti, mutta muista kuitenkin, että GPS-aktiivisuusmittareiden koko on yleensä muita mittareita suurempi.




Fitbit

Kaikkien yllä mainittujen toimintojen lisäksi tarjolla on usein myös erilaisia käytännöllisiä lisätoimintoja. Yksi hyvä esimerkki tällaisista toiminnoista on unen seuranta/mittaus, joka antaa sinulle lisätietoja siitä, koska olet nukahtanut ja herännyt sekä kuinka paljon olet liikkunut yön aikana. Numeronäyttö kertoo kuka on soittanut puhelimeesi ja korkeusmittarin avulla voit saada selville kuinka monta rappusta olet päivän aikana kiivennyt. Eikä tule unohtaa värähtelevää hälytystä, jonka avulla voit asettaa itsellesi hälytyksiä ja muistutuksia ilman, että matkapuhelimesi pitää kovaa ääntä.

Äläkä unohda tarkistaa, että ostamasi aktiivisuusmittari tukee matkapuhelintasi. Ja ehkä myös seuraavaa puhelintasi, jos aikomuksissasi on tulevaisuudessa esimerkiksi vaihtaa puhelinta Android-käyttöjärjestelmästä iOS-käyttöjärjestelmään. Toinen hyvä vinkki on valita vedenpitävä tai mielellään ehkä täysin vesitiivis malli, jonka avulla voit huoletta uida altaassa ja meressä sekä juosta pitkiä lenkkejä vesisateessa.

Suosittelemme lisäksi, että hankit itsellesi mallin, jonka akunkesto on pitkä – vähintään 7-10 päivää, mielellään tätäkin pidempi. Monet älykellot vaativat päivittäistä latausta, mutta aktiivisuusmittarin akku voi kestää jopa vuoden, mallista riippuen. Osa valmistajista käyttää omia liittimiään laitteidensa lataamiseen, tavallisen micro-USB:n sijaan. Kannattaa siis pitää mielessä, että tällaisten mittareiden kadonnut laturi voi tulla sinulle kalliiksi.

Täällä voit verrata kaikkien Hintaoppaan listaamien aktiivisuusmittareiden hintoja toisiinsa.




Daniel Haaf


 Fitbit / Garmin