Parhaat vinkit ostohimon hillitsemiseen

Ostaako vai eikö ostaa? Kolme kysymystä, jotka auttavat päätöksenteossa.

Teksti:
Jessika Jellbom

Kuva:
Daniel Nilsson

Julkaistu:
03.11.2020 

Ystävät sanovat joskus epämiellyttäviä asioita, jotka on tarpeen kuulla. Hintaopas on ystäväsi. Siksi kysymme vilpittömin mielin, onko ostaminen aina välttämätöntä? Syysale, Black Friday, Cyber Monday – alennuskampanjat seuraavat toisiaan jouluun saakka, ja siksi moni meistä tulee helposti ostaneeksi enemmän kuin on tarpeen tai mihin on varaa. Miksi oikein teemme niin?


– Ihmiset haluavat toimia oikein. Ostaessaan alennushintaisen tuotteen he tietävät toimivansa oikein ja vastuullisesti, valmentaja Philip Diab selittää.

Hän selventää tätä psykologiaa kertomalla, että kun tunnetun tuotteen hinta laskee, sitä pidetään ikään kuin takuuna hyvästä ostoksesta – pieleen ei voi mennä. Asiassa on myös itsekeskeinen näkökulma: ihmisistä on mukava kertoa ystävilleen tehneensä hyvät kaupat.

– Kyse on mielihyvästä ja kuuluvuuden tunteesta. Nykyajan ihmiset etsivät palkkioita ja tuloksia ja ovat valmiita ostamaan jotain tunteakseen kuuluvansa johonkin.


Vakuutamme itsemme

Diab on ruotsalaisen Kickass-Coach-yrityksen perustaja, ja hänellä on pitkä kokemus ostoriippuvaisten ihmisten auttamisesta. Monille heistä on yhteistä, että he tekevät päätöksensä siinä hetkessä seurauksia ajattelematta.

– Meillä on kyky oikeuttaa päätökset mielessämme: ”Aloitan laihdutuksen, mutta tarkistan vain jääkaapin sisällön ennen iltaa.” Ja jääkaapilla ollessamme: ”Söin niin pienen lounaan, että voin syödä jotain hyvää...”


Ostokset voivat täyttää tyhjyyden

Me kaikki olemme joskus hemmotelleet itseämme. Ongelmat alkavat, kun ostamisesta tulee tapa poistaa tyhjyyden tunnetta tai korvata jotain, mitä meiltä puuttuu tai mitä kaipaamme.

– Mitä enemmän ostaa, sitä lyhyemmän aikaa tyydytyksen tunne kestää, ja joka ostokerralla joutuu ostamaan enemmän tunteakseen tyydytystä. Lopulta tilanteella alkaa olla taloudellisia seurauksia, Diab sanoo.

Nettishoppailun kynnys on myös huomattavasti matalampi kuin kaupasta ostamisen.

– Kaupat löytyvät puhelimesta – ne ovat aina lähellä. Ja mitä enemmän aikaa puhelimen ääressä viettää, sitä suurempi vaara on tuntea olonsa tyhjäksi.

Lopun voikin arvata.


Oikeanlainen psykologia tuo tyytyväisiä asiakkaita

Monet kaupat osaavat lisäksi taitavasti kiirehtiä ostopäätöstä kertomalla esimerkiksi, että tuotetta on jäljellä enää kolme tai tarjous on voimassa vain 6 tuntia. Liiallinen kiirehdintä voi kuitenkin osua omaan nilkkaan, sillä monet tuotteista palautetaan.

– Mielestäni kauppojen kannattaisi perehtyä psykologisiin näkökohtiin. Kaikki voittavat, jos asiakkaat tekevät parempia ostoksia ja ovat tyytyväisempiä. Silloin on todennäköisempää, että he palaavat ostoksille toistekin ja suosittelevat kauppaa myös muille, Diab sanoo.

Philip Diab, coach. Kuva: Daniel Nilsson

Alelöytö voi toki olla todella hyväkin ostos.
Diabin kolme tarkistuskysymystä ohjaavat oikeaan suuntaan:

1) Haluanko tuotteen? Siis haluanko sen todella.

2) Tarvitsenko sitä? Oikeasti.

3) Onko minulla varaa siihen?


– Jos vastaus kaikkiin kolmeen kysymykseen ei ole varma kyllä, tuotetta ei kannata ostaa.

Diab suosittelee myös itse käyttämäänsä kikkaa:

– Haviteltuun tuotteeseen täytyy ottaa sekä fyysistä että henkistä etäisyyttä. Kun löydät jotain, mitä haluat, kokeile sanoa itsellesi: ”Hienoa, ostan tuon huomenna.” Useimmissa tapauksissa tuotteen ostaminen ei tunnu seuraavana päivänä enää yhtä tärkeältä.


Jos pelkään ystäväni olevan ostoriippuvainen, miten otan asian puheeksi hänen kanssaan?

– Aloita esimerkiksi näin: ”Olen huomannut, että saat iloa ostamisesta. Mistä muusta nautit?” Älä syyllistä.

Mistä tiedän, onko oma ostokäyttäytymiseni epätervettä?

– Jos asiaa tarvitsee kysyä, tietää jo, että jotain on pielessä. Kysyminen on tärkeintä – se on jo itsessään vastaus, valmentaja Philip Diab toteaa.

Tämä artikkeli on kirjoitettu Hintaoppaan toimituksessa. Kukaan muu ei ole vaikuttanut sen sisältöön. Artikkelissa ei ole maksettuja linkkejä, eikä siihen liity muuta mainosyhteistyötä. Jessika Jellbom saa kiinni osoitteesta [email protected].