Hintaopas

Black Friday -raportti 2022

Hintaoppaan Black Friday -raportti 2022

  • Tänä vuonna Black Fridayta vietetään perjantaina 25. marraskuuta. Black Friday sai alkunsa Yhdysvalloista ja aloittaa perinteisesti joulun ostossesongin.
  • Perinteisesti Black Friday tarkoitti yksittäistä ostospäivää, ja seuraavan maanantain Cyber Mondayta, mutta vuosien saatossa ostosjuhla on laajentunut viikon mittaiseksi Black Weekiksi tai jopa kuukauden mittaiseksi Black Monthiksi.
  • 43 prosenttia suomalaisista aikoo tehdä ostoksia tulevana Black Fridayna
  • Ostoksiin aiotaan käyttää keskimäärin 240 euroa. Kulutussumma on hieman korkeampi kuin viime vuonna (232 euroa).
  • Suomalaiset odottavat jopa 25 prosentin keskimääräisiä Black Friday -alennuksia, todellisuudessa hinnat laskivat viime vuonna keskimäärin 5 prosentilla. Osalla tuotteista (23%) hinnat jopa nousivat.
  • Black Friday on kokonaisuudessaan vuoden edullisin päivä.
  • Viime vuonna yli joka kymmenennellä tuotteella hintaa nostettiin ennen Black Fridayta ja laskettiin jälleen Black Fridayksi.
  • Lähes puolet suomalaisista aikoo ostaa joululahjoja jo Black Friday -alennusmyynneistä.
  • Inflaatio, korkojen nousu ja kallistuneet elinkustannukset ovat muuttaneet suomalaisten ostotottumuksia selvästi: hinta on nyt ylivoimaisesti merkittävin tekijä oikeaa tuotetta valittaessa, sillä sen koki tärkeäksi 87 prosenttia suomalaisista. 
  • Keinotekoisten alennusten määrä on kasvanut vuosi vuodelta: 2019 niiden osuus alennuksista oli 8,5 prosenttia, 2020 8,7 prosenttia ja viime vuonna jo 12,3 prosenttia. Keinotekoisia alennuksia pyritään jatkossa estämään 1.1.2023 voimaan astuvalla lakimuutoksella, joka edellyttää kauppoja ilmoittamaan alehinnan ohessa alimman hinnan, jolla tavaraa on myyty hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana.
  • Tällä hetkellä 11 prosenttia Black Friday -viikon tarjouksista on niin sanottuja feikkitarjouksia. 18 prosentilla tuotteista hinta on tällä hetkellä korkeampi kuin marraskuun alussa

Black Friday sai alkunsa Yhdysvalloissa, mutta kiinnostus suurta alepäivää kohtaan on noussut vauhdilla myös muissa maailmankolkissa – mukaan lukien Suomessa. Mitä suomalaiset sitten tuumaavat Black Fridaysta? Eroaako heidän ostokäyttäytymisensä esimerkiksi ruotsalaisista tai norjalaisista? Ja kuinka hyviä alennuksia Black Fridayna voi oikeasti löytää? Miten inflaatio ja hintojen nousu vaikuttavat tämän vuoden Black Fridayihin? Muun muassa näistä aiheista kerrotaan tässä Black Friday -raportissa.

Saadaksemme vastaukset näihin kysymyksiin teetimme tutkimukset kolmessa toimintamaassamme ja vertailimme, millaisia eroja markkinoilla on. Lisätietoja tutkimuksista ja vertailusta on jäljempänä.

43% suomalaisista suunnittelee tekevänsä Black Friday -ostoksia tänä vuonna. Ostoksiin aiotaan käyttää keskimäärin 240 euroa.

Näin moni aikoo tehdä ostoksia, ja näin paljon rahaa niihin käytetään

Hintaoppaan Bilendiltä tilaaman tutkimuksen mukaan reilu 40 prosenttia (43%) suomalaisista aikoo melko tai erittäin todennäköisesti tehdä tänä vuonna Black Friday -ostoksia. Tämä on neljä prosenttia vähemmän kuin viime vuonna, mutta luku on suurempi kuin esimerkiksi Ruotsissa (28 %) ja Norjassa (33%). Tämän vuoden Black Fridaysta ennustetaan alennuksiltaan suurinta, sillä keskimääräinen alennusprosentti oli vuonna 2019 -4,48, vuonna 2020 -4,01 ja viime vuonna -5,08.

– Toissa vuodesta viime vuoteen tapahtui suuri hyppäys, ja jos edellisen vuoden trendi jatkuu samankaltaisena, on tämän vuoden Black Friday keskimääräisiltä alennuksiltaan tähän saakka suurin. Viime vuosien data kertoo meille myös, että joka vuosi enemmän ja enemmän kauppoja on mukana Black Fridayssa. Viime vuonna yksittäisiä tarjouksia oli 80 prosenttia enemmän kuin vuonna 2019, Hintaopas-palvelun Suomen maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett sanoo.

Naisista 45 prosenttia aikoo melko tai erittäin todennäköisesti tehdä Black Friday -ostoksia, kun miehillä vastaava luku on 42 prosenttia. Kaikkein innokkaimmin ostoksille on lähdössä nuorin vastaajaryhmä: 18-29-vuotiaista 65 prosenttia suunnittelee tekevänsä ostoksia.

Verkkokaupoissa aikoo asioida 55 prosenttia ostoksia suunnittelevista kuluttajatukimuksen vastaajista. Kivijalkakauppoihin on tänä vuonna suuntaamassa 20 prosenttia, ja molempia aikoo hyödyntää 25 prosenttia. Naiset ovat hiukan miehiä innokkaampia verkkoshoppailijoita, sillä naisista verkossa aikoo asioida 57 prosenttia ja kivijalassa 20 prosenttia, kun taas miehistä verkossa aikoo asioida 52 prosenttia ja kivijalassa 20 prosenttia. Naisista 23 prosenttia ja miehistä 28 prosenttia aikoo tehdä ostoksia kummassakin.

Ne suomalaiset, jotka suunnittelevat tekevänsä Black Friday -ostoksia, aikovat käyttää hankintoihin keskimäärin 240 euroa. Miehet aikovat käyttää keskimäärin 300 euroa ja naiset 184 euroa. Kulutussumma on hieman korkeampi kuin viime vuonna (232 euroa).

– Suomessa käytettävä summa on noussut viime vuodesta, vaikka Ruotsissa aiotaan kuluttaa 37 prosenttia vähemmän ja Norjassa 12,5 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna. Inflaatio, hintojen nousu ja maailmantilanne huomioiden nousu on yllättävä. Tämä kuitenkin tarkoittaa myös sitä, että kuluttajat ovat säästäneet isompia ostoksia Black Fridayihin ja toivovat löytävänsä ne edullisempaan hintaan. Tämä on fiksua ostossuunnittelua, sillä myös hyviä alennuksia on tarjolla ja tuotteita voi löytää aidosti halvempaan hintaan, Matinvesi-Bassett sanoo.

Ekologinen ajattelu on jäänyt hintojen kiihtymisen keskellä taka-alalle: 46 prosentilla vastaajista hinnan merkitys on kasvanut suhteessa tuotteen ekologisuuteen. Myös oikeaa tuotetta valitessa ylivoimaisesti merkittävimmäksi valintaan vaikuttavaksi tekijäksi nousi hinta – näin sanoo peräti 87 prosenttia vastaajista. Seuraavina kärkitekijöinä tulevat tuotteen ominaisuudet (69%) ja tuotteen kotimaisuus (33%).

27 prosenttia vastaajista harkitsee jättävänsä Black Friday -ostosten teon välistä kestävyys- tai ympäristösyiden takia. Luku on laskenut kolmella prosenttiyksiköllä viime vuodesta.

Hinnan merkitys on korostunut suhteessa tuotteen ekologisuuteen. Oikeaa tuotetta valitessa merkittävimmäksi valintaan vaikuttavaksi tekijäksi on noussut hinta.

Suomalaiset odottavat suuria alennuksia

Suomalaisten mielestä tämän vuoden Black Fridayna on kohtuullista odottaa 25 prosentin alennuksia. Ruotsalaisten ja norjalaisten odotukset ovat verrattain korkeammat: ruotsalaisten mielestä on kohtuullista odottaa tänä vuonna keskimäärin 38 prosentin suuruisia alennuksia ja norjalaisten mielestä jopa 46 prosentin suuruisia alennuksia.

Suomalaiset odottavat tänä vuonna keskimäärin 25 prosentin alennuksia. Viime vuonna keskimääräinen alennusprosentti jäi 5 prosenttiin.

Suomalaisten korkeat alennusodotukset tuntuvat vielä korkeammilta, kun otetaan huomioon, millaisia Black Friday -alennukset ovat yleensä olleet. Hintaopas nimittäin tutki 530 880:n suomalaisissa kaupoissa viime Black Fridayn aikaan haetun tuotteen hintamuutoksia, ja hinnat laskivat keskimäärin 5 prosenttia.* Suomessa 42 prosentilla tuotteista hinta laski Black Fridayna 2021, mutta 23 prosentilla tuotteista hinta jopa nousi alennuspäivänä.

– Suomalaisten alennusodotukset ovat verrattain maltillisia ja esimerkiksi Ruotsissa odotetaan reilusti suurempia prosentteja. Keskimääräinen alennusprosentti kaikkia tuotteita tarkastellessa jää matalaksi. Tämä johtuu siitä, että vaikka yli 40 prosentilla tuotteista hinta laski, lähes neljänneksellä se myös nousi Black Fridayna. Hyviä tarjouksia on paljon, mutta ei kannata olettaa, että kaikki on tarjouspäivänä halvempaa, Liisa Matinvesi-Bassett huomauttaa.

Jotkut kaupat jopa ensin nostavat hintoja suurten ostospäivien alla ja sitten laskevat niitä saadakseen alennusprosentit näyttämään suurilta. Hintaopas tarkasteli viime vuoden hintadataa, ja Suomessa yli joka kymmenennellä (12%) tuotteella hinnat ensin nousivat 1. lokakuuta ja 21. marraskuuta välisenä aikana ja sitten niitä alennettiin Black Fridayksi 26. marraskuuta.

– Jotta välttää keinotekoiset alennukset, kuluttajan on tärkeä vertailla hintoja erityisesti suurina alennuspäivinä ja varmistaa ennen tuotteen ostoa, että alennus on aidosti hyvä. Tuotteen hinnan vaihtelut, ja sen onko tuotteen hintaa nostettu ennen alennusmyyntejä, voi tarkistaa esimerkiksi Hintaoppaan hintahistoriasta, Matinvesi-Bassett kertoo.

11 prosenttia Black Friday -tarjouksista feikkialennuksia – hinta noussut 18 prosentilla tuotteista

Hintaopas vertasi tuotteiden hintoja tämän vuoden 1. lokakuuta ja Black Weekin tiistaina 22. marraskuuta, jolloin Black Friday -alennukset olivat alkaneet suurimmalla osalla kaupoista. Data osoittaa, että jo tähän mennessä hintoja on ensin nostettu ja sitten laskettu 11 prosentilla tuotteista suurempien alennusprosenttien saavuttamiseksi.**

Viime vuoden Black Weekin tiistaina vastaava luku oli 13,5 prosenttia, eli vuoden takaiseen verrattuna feikkialennusten määrässä on nähtävissä hieman laskua.

Kategorioittain hinnat ovat ensin nousseet ja sitten laskeneet eniten työkalujen (22 prosenttia tuotteista), jalkineiden (15%), näyttöjen (15%) ja kellojen (13%) kohdalla. 

– Vaikka kyseessä on kokonaisuudessaan vuoden halvin ostospäivä, tällä hetkellä peräti 18 prosenttia tuotteista myydään keskimääräisesti kalliimmalla hinnalla kuin viimeisen kuukauden aikana, Liisa Matinvesi-Bassett kertoo

Hintaoppaan data kertoo, että tällä hetkellä palvelun listaamista tuotteista yhteensä 37 prosentilla hinta on laskenut marraskuun aikana.*** 20 prosentilla tuotteista hinta on laskenut yli 10 prosenttia. Niillä tuotteilla, joiden hinta on laskenut vähintään 10 prosenttia, keskimääräinen alennusprosentti on niinkin hyvä kuin 23. 

Kun verrataan kaikkien tuotteiden hintoja, on keskimääräinen hintojen lasku marraskuun 1. päivään verrattuna tällä hetkellä -4,1 prosenttia. Viime vuoden vastaava luku oli Black Weekin aikana -3,9 prosenttia. 

Yli 70 prosenttia kuluttajista kokee Black Friday -tarjoukset epäluotettavina

Hintaoppaan lokakuussa teettämässä kuluttajatutkimuksessa kysyttiin suomalaisilta, kuinka luotettavina he pitävät kauppojen ilmoittamia Black Friday -hintoja ja alennusprosentteja normaaliin hintatasoon verrattuna. 19 prosenttia vastasi, ettei luota tarjouksiin lainkaan, ja 52 prosenttia ei juurikaan luota tarjouksiin. Vain yksi prosentti vastaajista luottaa tarjouksiin täysin.

– Tutkimuksesta kävi myös ilmi, että 42 prosenttia kokee tulleensa huijatuksi suurina alennusmyyntipäivinä tai on huomannut jälkikäteen, ettei tarjous ollutkaan aito tai erityisen edullinen. Viime vuosina lisääntyneet keinotekoiset alennukset ovat varmasti omiaan lisäämään kuluttajien kriittisyyttä suuria alennuspäiviä kohtaan, Matinvesi-Bassett uskoo. 

Alennusmyyntejä koskeva lakimuutos 1.1.2023 alkaen

Keinotekoisia alennuksia pyritään jatkossa estämään 1.1.2023 voimaan astuvalla lakimuutoksella, joka edellyttää kauppoja ilmoittamaan alehinnan ohessa alimman hinnan, jolla tavaraa on myyty hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana.

Hinnanalennuksen prosenttien on jatkossa perustuttava aidosti alimpaan hintaan edeltävien 30 päivän ajalta. Hintaa ei saa ilmoittaa alennetuksi, jos kuluttajan saama hintaetu ei ole todellinen. Tämä on kuluttajan kannalta tärkeä muutos, sillä esimerkiksi Black Fridayn kohdalla keinotekoisten alennusten määrä on kasvanut vuosi vuodelta: 2019 niiden osuus alennuksista oli 8,5 prosenttia, 2020 8,7 prosenttia ja viime vuonna jo 12,3 prosenttia.

Black Friday on silti vuoden edullisin päivä

Vaikka hinnat eivät kokonaisuudessaan laske Black Fridayna erityisen paljon, on se silti hyvä alennuspäivä. Keskimääräinen alennus niistä tuotteista, joiden hinta laskee vähintään 10 prosenttia, on 23 prosenttia. Hintaoppaan tilastojen mukaan Black Friday on myös kokonaisuudessaan vuoden edullisin ostopäivä. Hinnat ovat silloin huomattavasti alempia kuin esimerkiksi joulualennusmyynneissä.

Black Fridayna hinnat laskivat keskimäärin 5 prosenttia ja näin ollen Black Friday oli vuoden edullisin ostospäivä.

– Se, että hinnat ovat alhaisemmat Black Fridayna kuin muina alennuspäivinä, johtuu tarjonnasta ja kysynnästä. Kaupat laskevat hintoja nähdessään mahdollisuuden myydä suuria tuotemääriä, ja Black Fridayna suomalaisten ostokiinnostus on korkeimmillaan. Monet myös ostavat joululahjoja jo Black Friday -alennusmyynneistä, Liisa Matinvesi-Bassett sanoo.

Keskihintojen nousu ylittää jo viime Black Fridayn alennusprosentit

Matinvesi-Bassett ennustaa tämän vuoden Black Fridayn tiimoille voimakasta hintakilpailua.

– Ostopäätökset tehdään nyt selkeästi hinta edellä ja omaa budjettia ajatellen. Kuluttajat eivät priorisoi tuotteiden vastuullisuutta, ekologisuutta ja alkuperää entiseen tapaan, vaan ensisijaisena tavoitteena on säästää. Kolmen viimeisen vuoden Black Friday -datan perusteella ennustamme, että tänä vuonna yhä useampi kauppa on mukana Black Fridayssa, yhä useampi tuote on alennuksessa ja hintakilpailun kiristyessä nähdään jopa ennätyksellisen suuria alennuksia. Tosin reippaan inflaation vuoksi esimerkiksi viime vuoden toteutuneella 5 prosentin hintojen laskulla päästäisiin tänä vuonna vasta hintojen entiselle perustasolle.

Hintaopas vertaili viime vuoden Black Fridayn suosituimpien tuotekategorioiden keskihintoja viime vuoden elo-lokakuussa ja tämän vuoden vastaavana aikana. Data osoittaa, että kuluttajahinnat ovat nousseet noissa kategorioissa viime vuodesta keskiarvollisesti 6,51 prosenttia. 

– Uskomme, että yksittäisen Black Friday -päivän sijaan ostoksia tehdään koko Black Weekin aikana. Inflaation ja yleisen hintojen nousun vuoksi pienempi osa kuluttajista tekee ostoksia, mutta ne jotka tekevät, käyttävät niihin enemmän rahaa. Black Fridayn suuruudessa siis päästään todennäköisesti viime vuoden tasolle, mutta pidemmällä aikavälillä.

Hyviä alennuksia etenkin elektroniikassa

Perinteisesti hyviä alennuksia on nähty erityisesti elektroniikassa, peleissä ja pelikonsoleissa. Viime vuonna matkapuhelimien hinnat laskivat keskimäärin 6,3 prosenttia ja pelien ja konsoleiden hinnat 7,7 prosenttia. 

– Elektroniikkatuotteiden saatavuus on parantunut viime vuodesta, mutta silti hittituotteissa kuten PlayStation 5 -pelikonsolissa on edelleen saatavuusongelmia, mikä voi vaikuttaa myös tuotteiden hintoihin ja tarjousten suuruuteen. Lisäksi tarjolla voi olla enemmän esimerkiksi tuotteiden vanhempia malleja tai vain rajallinen erä tarjouksessa, Matinvesi-Bassett huomauttaa.

(%) Osuus tuotteista joiden hinta laski enemmän kuin 10%

  • Pelit & pelikonsolit: 15%
  • Näppäimistöt & hiiret: 17%
  • Televisiot: 21%
  • Kaiuttimet: 18%
  • Takit: 32%
  • Juoksukengät: 39%
  • Kuulokkeet: 20%
  • Kahvinkeittimet: 17%
  • Pölynimurit: 16%
  • Jalkineet: 31%
  • Keittiökoneet: 22%

Keskimääräinen alennusprosentti (%) tuotteilla, joiden hinta laski enemmän kuin 10%

  • Pelit & pelikonsolit: -29%
  • Näppäimistöt & hiiret: -28%
  • Televisiot: -26%
  • Kaiuttimet: -25%
  • Takit: -25%
  • Juoksukengät: -24%
  • Kuulokkeet: -24%
  • Kahvinkeittimet: -24%
  • Pölynimurit: -24%
  • Jalkineet: -24%
  • Keittiökoneet: -23%

Ostokiinnostus Black Fridayn aikaan

Suomalaisten ostokiinnostus on suurimmillaan Black Fridayn aikaan. Tämä data perustuu siihen, kuinka usein he siirtyvät Hintaoppaasta kauppaan. Kiinnostus ostosten tekoon on huomattavasti korkeampi kuin esimerkiksi Cyber Mondayna, joulun aikaan tai joulun välipäivinä. Tämä voi johtua siitä, että monet suomalaiset hankkivat myös joululahjansa Black Fridayna. Lähes puolet ostoksia tekevistä suunnittelee ostavansa (47%) joululahjoja jo Black Fridayn aikaan.

Suomalaisten ostokiinnostus on suurimmillaan Black Fridayn aikaan. Muita suosittuja ostospäiviä ovat Singles’ Day, Cyber Monday ja Tapaninpäivä.

Mitä suomalaiset haluavat ostaa

Seuraavasta tilastoihimme perustuvasta listasta näkee, mistä tuotteista ja kategorioista suomalaiset olivat kiinnostuneimpia vuoden 2021 Black Fridayna. Tänä vuonna suomalaiset suunnittelevat ostavansa erityisesti elektroniikkaa (49%), muotia ja vaatteita (37%) ja kauneus- ja terveystuotteita (24%).

Jos sinulla on kysyttävää tilastoista tai haluat lisätietoa, voit lähettää sähköpostia osoitteeseen [email protected].

Tietoa tutkimuksesta

Jotta pystyimme vertailemaan suomalaisten ja muiden maiden kansalaisten suhtautumista Black Fridayhin, teetimme tutkimuksen kolmessa toimintamaassamme. 

  • Ruotsi: Kantar Public, 1013 vastaajaa. Tutkimus suoritettiin 3.10.–4.10.2022.
  • Norja: Opinion, 1000 vastaajaa. Tutkimus suoritettiin lokakuussa 2022.
  • Suomi: Bilendi, 1 000 vastaajaa, jotka olivat iältään 18–75-vuotiaita. Tutkimus suoritettiin M3 Panelissa 7.10.–13.10.2022.

* Vertailu perustuu 530 880 tuotteen prosentuaaliseen hinnanmuutokseen. Vertasimme 26.11.2021 ja 1.11.2021 voimassa olleita hintoja.

** Keinotekoisten alennusten määrä verrattu 1.10.2022 ja 22.11.2022

*** Kokonaishintojen keskiarvo verrattu 1.11.2022 ja 22.11.2022

Teksti: Carl Lindholm

Julkaistu:18. marraskuuta 2022

Tämä artikkeli on kirjoitettu Hintaoppaan toimituksessa. Kukaan muu ei ole vaikuttanut sen sisältöön. Artikkelissa ei ole maksettuja linkkejä, eikä siihen liity muuta mainosyhteistyötä. Carl Lindholmin saa kiinni osoitteesta [email protected].