Hintaopas

Tiesitkö tämän vuoden kuumimmasta menopelistä?

Lue ammattilaisen vinkit sähköpotkulaudan valintaan

Helsinkiläinen Jukka on kurvaillut vuoden päivät sähköpotkulaudalla.

– Tämä on ollut oikein leppoisa peli työmatka-ajoon ja kaupassa käyntiin. Sähkölauta sopii hyvin lyhyiden matkojen ajeluun näillä bensan hinnoilla, hän kertoo.

Sähköpotkulaudan valmistajan ilmoittama kantama täydellä varauksella on noin 70 kilometriä. Jukan mukaan lupaus on toteutunut käytössä kiitettävän hyvin. Laitteessa on 18,2 ampeeritunnin kokoinen akku, jonka lataaminen kestää noin yhdeksän tuntia. Latausaikaa voi nopeuttaa puoleen käyttämällä kahta laturia. Laitteessa on sitä varten kaksi erillistä latausliitäntää. Pikalaturilla latausaika lyhenee entisestään 2,5 tuntiin.

Ennen ostopäätöstä Jukka vertaili useita eri sähköpotkulautoja.

– Testasin muun muassa kiinalaisia vekottimia, mutta amerikkalainen osoittautui aivan eri peliksi niihin verrattuna. Laatu on paljon parempi, tämä ei natise eikä kolise vaikka ajaa epätasaisemmalla alustalla.

Yksi valintaperuste oli pitkä dekki eli alusta, jonka päällä käyttäjä seisoo. Tämä lisää ajomukavuutta, kun jalkojen asentoa ei tarvitse koko ajan vahtia.

– Ennen ostopäätöstä oikeastaan vain seisoin laudan päällä. Se vaikutti tukevalta ja jotenkin tuli vain sellainen vakuuttava olo, että tämän valitsen.

Hintaoppaassa on vertailtavana yli 200 sähköpotkulautaa. Katso, mikä sinulle sopisi parhaiten!

Sähkölaudan koko vaikuttaa ajettavuuteen

Muun muassa sähköpotkulautoihin erikoistuneen, Järvenpäässä toimivan Eego Oy:n yrittäjä Juho Lauhakankaan mukaan lautoja myydään nykyisin moneen eri tarkoitukseen.

– Osa käyttää laitteita omassa ammatissaan, Lauhakangas sanoo ja mainitsee vartijat ja pysäköinninvalvojat.

Lauhankankaan valikoimista löytyy kahta eri kokoluokkaa: 6,5- ja 10-tuumaisilla renkailla varustettuja sähkölautoja. Isompi koko parantaa laitteen hallittavuutta ja ajotuntumaa.

– Isompi lauta ei ole yhtä hutera ajettava kuin pieni. Kun laudassa on enemmän painoa, sillä pääsee turvallisemmin esimerkiksi juurakon yli. Kevyemmät laudat soveltuvat paremmin asfaltoiduille teille, missä on enemmän tilaa ympärillä. Toisaalta pienemmällä renkaalla varustettu sähkölauta voi olla haastava ajettava mukulakivikadulla, Lauhakangas kertoo.

Suurempi koko tarkoittaa tosin myös suurempaa painoa. Isompaa lautaa ei välttämättä jaksa kantaa portaita ylös.

Kuinka pitkälle lataus riittää?

Sähköpotkulaudoissa käytetään kahdenlaisia akkuja, lyijy- ja litiumakkuja. Niistä lyijyakku on selvästi halvempi, mutta myös lyhytikäisempi. Lyijyakulla ajetaan keskimäärin noin 30 kilometriä, mutta lyhimmillään vain kymmenen kilometriä.

Litiumakut ovat tuttuja muun muassa älypuhelimista ja sähköautoista. Niissä samaan fyysiseen tilaan mahtuu moninkertaisesti enemmän kapasiteettia lyijyakkuun verrattuna.

– Isolla litiumakulla päästään jopa yli 100 kilometrin kantamaan, Lauhakangas sanoo.

Lyijy- ja litiumakkujen välinen hintaero on merkittävä. Siinä missä lyijyakun hinta on noin 200 euroa, litiumakku maksaa noin 850 euroa. Jälkimmäisellä varustetun sähköpotkulaudan hinnasta merkittävä osa tulee siis akun hinnasta.

Akkutyypeissä on eroja paitsi kantamassa, myös latauskertojen määrässä. Litiumakkua voi ladata eliniän aikana noin 1500 kertaa, lyijyakkua vain noin 300 kertaa. Lyijyakun elinikä on huomattavasti lyhyempi myös siksi, että akkua on ladattava selvästi useammin.

 

Millainen sähkölauta lapselle?

Kun sähköpotkulautaa ollaan ostamassa lapselle, asiantuntija painottaa mitoituksen merkitystä.

– Ensin on syytä varmistaa, että jalat yltävät maahan pidettäessä kiinni ohjaustangosta. Jos jalat yltävät turvallisesti maahan, lapselle voi ostaa isommilla renkailla varustetun mallin. Olisi myös hyvä, että lapsella on kokemusta polkupyörällä ajamisesta ennen sähköpotkulaudan käyttämistä, Lauhakangas sanoo.

Turvallisuusvarusteet ovat tärkeitä jokaiselle sähkölaudan käyttäjälle, mutta lasten kohdalla niistä kannattaa pitää erityisen tarkasti huolta.

– Kypärä on ensisijainen varuste. Sen lisäksi hankkisin ajohansikkaat ja ehkä myös ajolasit, jotka estävät hyönteisten lentämistä silmiin ajon aikana. Lisäksi vanhempien kannattaa vakavasti harkita liikenne- ja tapaturmavakuutuksen ottamista.

25 kilometriä tunnissa vai enemmän?

Tieliikennelain mukainen sähkölaudoille asetettu maksiminopeus on 25 kilometriä tunnissa. Eego Oy on yksi jälleenmyyjistä, joka myy tieliikenteen ulkopuoliseen käyttöön myös tätä nopeampia sähkölautoja. Tehokkaimman mallin nimellisteho on 1800 wattia.

– Tällaiset laitteet on suunniteltu yksityisille teille ja aidatuille alueille. Yleensä niitä myydään maaseudulle, Lauhakangas kertoo.

Monessa sähkölaudassa on tehovalitsin, jolla voi vaikuttaa sähkömoottorin antamaan tehoon ja näin myös akun kestoon. Eco-moodissa sähkölauta ei välttämättä yllä 25 kilometrin maksiminopeuteen.

Mitä se maksaa?

Perustason kevyen luokan laadukkaan sähköpotkulaidan saa Lauhakankaan mukaan noin 1000 eurolla. Tällöin laite on yleensä varustettu lyijyakulla. Litiumakku nostaa hintaa noin 1500 euroon.

Kun haluttu malli on valittu, sitä voi jälleenmyyjästä riippuen kustomoida eri tavoin omaan makuun sopivaksi. Sähkölautaan voi hankkia muun muassa usb-laturin, kännykkätelineen, peilit sekä erilaisia hälyttimiä.

Pitääkö sitä huoltaa?

Sähkölaudan elinikää voi pitkittää paitsi maltillisella ajokäyttäytymisellä, myös huoltotoimenpiteillä. Samoin kuin polkupyörän, myös sähkölaudan ketjut vaativat säännöllistä rasvausta, etenkin jos laitteella ajetaan sateella tai pölyisessä maastossa.

Toinen tärkeä huoltokohde löytyy jarruista.

– Niitä on välillä hyvä kiristää. Jarrupalat täytyy aika ajoin vaihtaa uusiin, Lauhakangas sanoo.

Vertaile Hintaoppaan yli kahtasataa sähköpotkulautaa täällä!