Hintaopas

Sähköistä menoa – Näin onnistut sähköpyörän valinnassa

Sähköpyörien kaupan odotetaan jälleen vilkastuvan kevään kynnyksellä. Tuoreimpien tilastojen mukaan jo noin joka viides uusi polkupyörä on sähköavusteinen.

– Sähköpyörien osuus kaikista myydyistä pyöristä kasvaa jatkuvasti, Pyöräliitto ry:n toiminnanjohtaja Matti Koistinen kertoo.

Viime aikoina suosiota on lisännyt polkupyöräetu, jonka ansiosta sähköpyörän hankinnasta työntekijälle on tullut aikaisempaa houkuttelevampaa. Koistisen mukaan suomalaiset ovat huomanneet, että sähköpyörä sopii siihen mihin tavallinenkin pyörä, maastosta maantielle.

– Kaikista tärkeintä on valita omaan käyttötarkoitukseen sopiva pyörä eli miettiä, ajetaanko pyörällä kaupungissa, maantiellä vai maastossa. Rungon on oltava oikean kokoinen, koska sitä ei voi vaihtaa jälkikäteen, Koistinen neuvoo.

Kaikki sähköpyörät ovat käytännössä samalla viivalla tehon suhteen, sillä Suomen lain mukaan sähköpyörän nimellisteho saa olla enintään 250 wattia. Moottorin huippunopeuden laki rajoittaa enintään 25 kilometriin tunnissa. Moottori saa toimia vain poljettaessa ja se kytkeytyy automaattisesti pois käytöstä nopeuden yltäessä 25 kilometriin tunnissa.

Pyörien sähköavusteisuudessa voi kuitenkin olla eroja esimerkiksi väännön suhteen. Jotkin pyörät jaksavat vääntää paremmin esimerkiksi ylämäessä tai jos pyörän päällä on enemmän painoa.

– Useimmat valmistajat tarjoavat erilaisella väännöllä olevia moottoreita. Usein käyttötarkoitus on huomioitu moottoria suunniteltaessa esimerkiksi sähkömaastopyörien kohdalla, Matti Koistinen kertoo.

Vertaile kaupunkikäyttöön tarkoitettuja sähköpyöriä.

Näin sähkömoottori auttaa

Sähköavusteisuudesta on eniten hyötyä ylämäissä ja kiihdytyksissä. Silloin kuluu myös eniten virtaa. Kun pyörä on saavuttanut matkanopeuden, sähköavustuksen merkitys on verrattain vähäinen.

Tasaisella tiellä sähkömoottori kuluttaa vain vähän akkua eli pyöräilijä pystyy pitämään helposti yllä noin 25 kilometrin tuntinopeutta.

– Jos tavaraa on kyydissä enemmän tai lasten kärry hinauksessa, siinä sähkömoottorin vaikutus on iso. Talvikäytössä sähköavusteisuus tekee ajosta selvästi normaalia pyörää miellyttävämpää esimerkiksi huonosti auratulla tiellä, Koistinen sanoo.

Sähköpyörässä on tyypillisesti 3–5 erilaista avustustehoa. Jyrkässä mäessä avustustehoa voi lisätä ja tasaisella osuudella laskea. Mitä enemmän tehoa moottorista otetaan irti, sitä enemmän virtaa kuluu.

Sähkökäyttöinen maastopyörä tasaa erilaisten pyöräilijöiden eroja. Jos perhe lähtee yhdessä maastoon, lapsetkin pysyvät paremmin perässä sähkömoottorin ansiosta.

Entä käykö sähköpyöräily hikiliikunnasta?

– Sähköpyörän vaikutuksesta fyysiseen kuntoon on tehty paljon tutkimusta. Niiden perusteella sähköpyörä tarjoaa erinomaisen liikuntavälineen kaikenkuntoisille. Erityisen hyvä väline se on peruskestävyystreeniin. Sähköpyörällä voi tehdä pitkiäkin harjoituksia tasaisella sykkeellä, Koistinen kannustaa.

Sähköpyörän akun kestossa on eroja

Matti Koistinen neuvoo tarkistamaan akun kapasiteetin ennen sähköpyörän ostamista. Osa valmistajista antaa mahdollisuuden vaikuttaa pyörän akun kapasiteettiin. Mitä isompi akun kapasiteetti on, sitä pidempiä matkoja pyörällä voi taittaa. Pisimmille matkoille voi hankkia mukaan vara-akun.

– Karkeasti voi sanoa, että yhdellä latauksella voi matkata 70–120 kilometriä. Kantamaan vaikuttavat akun keston ohella myös esimerkiksi rengaspaineet, laakeriston laadukkuus ja tietysti myös sää, Koistinen kertoo.

Myös latureita on erilaisia. Yleensä sähköpyörän akku latautuu täyteen varaukseen muutamassa tunnissa. Akun kunto kannattaa tarkastaa säännöllisesti. Jos akkuun on tullut pyörälenkin aikana kolhu, sitä ei kannata ladata ilman ammattilaisen tekemää tarkistusta.

Akun lataus on turvallisinta pyöräkellarissa. Koistisen mukaan sähköpyörää ei pidä ladata asuinhuoneistossa valvomatta.

Akun kunto vaikuttaa sen käyttöikään, mutta ihan heti uutta akkua ei tarvitse hankkia.

– Kehotan varautumaan akun uusimiseen 5–10 vuoden päästä uuden pyörän hankinnasta, Koistinen sanoo.

Vertaile alle 2 500 euron hintaisia sähköpyöriä.

Mikä vaikuttaa sähköpyörän hintaan?

Sähköpyörän hintalappu kertoo muun muassa käytettyjen komponenttien laadusta. Mitä kalliimpi pyörä, sitä laadukkaampia osia pyörässä on pääsääntöisesti käytetty. Sähkömoottori nostaa pyörän hintaa noin 700–1 000 eurolla.

Matti Koistisen mukaan peruskäyttöön tarkoitetun laadukkaan sähköpyörän saa noin 2 000 eurolla.

Suosituimman sähköpyörän hinta juuri nyt

offers.view-product-page